En kväll på våren 2012 stod Erik Södergren som vanligt i sin ICA-butik och slängde varor som närmade sig bäst-före-datum när det slog honom hur trasigt systemet var.

En massa bra mat gick i sopen. Visst, han lyckade sälja lite av det med sina kampanjer och kraftiga rabatter. Men kundkretsen var för liten för att det skulle göra någon skillnad.

De flesta av oss skulle låtit tankarna flyta vidare och fundera på andra saker man “borde” göra något åt. Men inte Erik. Tillsammans med sina två kompisar Kalle och Uffe bestämde han sig för att göra något åt saken. Om man gjorde affären digital, borde den gå att skala upp tänkte de och inte långt där efter såg Matsmart dagens ljus. De tre grundarna ringde alla de stora mattillverkarna. Dessa tillverkare slängde ännu mer än vad butikerna - ICA, Axfood och Coop - gjorde, och de var desperata för att hitta en lösning.

Det dröjde inte länge innan en sajt var på plats och de tre grundarna stod i ett provisoriskt lager och packade kartonger nätterna igenom. De erbjöd varor med kort datum eller skönhetsfel till fenomenala priser och folk gillade vad de såg.

När Matsmart för första gången knackade på TBWA:s dörr hade det gått några år. Omsättningen var i mångmiljonklassen och värderingen i det expansiva ekonomiska klimatet hade passerat 300 miljoner. Men allt var ett hemmabygge, och för att ta nästa steg behövde de hjälp.

Det här är historien om hur vi fick vara med och bidra till att Matsmart nu finns i 6 länder, omsätter över en miljard och tippas kunna bli nästa svenska enhörning, det vill säga värderas till över 10 miljarder kronor. Hur de gick från nystartade till 80 % varumärkeskännedom. Från en ide vid brödhyllan på ICA till toppen av Sustainable Brand Index.