Om oss

I ett gammalt torpedförråd på Skeppsholmen sitter vi – 30 människor och ett dussin hundar som utgör reklambyrån TBWA\ Stockholm. Jobbar man här har man LinkedIn-kompatibla titlar som planner, copywriter, graphic designer och account manager – medan hundarna lyssnar till Folke, Maya, Igor...

Den krångliga förkortningen i vårt namn står för Tragos Bonnange Wiesendanger Ajroldi och skvallrar om att vi tillhör typ världens bästa reklambyrånätverk (mer om det längre ner). Ordet Stockholm förklarar att vi ändå är en synnerligen lokal byrå med postnummer i huvudstaden och riktnummer 08.  

Välkommen till tbwa.se!

Kunder

Vi stoltserar just nu med ett tjugotal fantastiska uppdrag fördelade på nästan lika många kategorier – från ett globalt uppdrag inom medi-tech, via finanssektor och onlinehandel, till en liten uppstickarläsk från Malmö. En otroligt detaljerad kundlista med logotyper och alltihopa hittar du här.  

 

Nätverket

TBWA är ett av världens absolut bästa byrånätverk, oavsett vilken måttstock du råkar titta på (senast 2018 utsågs det faktiskt till etta). I världen har TBWA över 300 kontor, i Europa finns det 32, i Norden fyra, i Sverige ett (alltså detta). 

Nätverket jobbar bland annat med ikoniska varumärken som Apple, Adidas, Heineken, Michelin och McDonald's och grundades i Paris 1970 av fyra medelålders män med svåra namn (mer om det högre upp). Stockholmsbyrån grundades faktiskt redan 1998, men har funnits i nuvarande konstellation sedan 2005. Kul.

 

Norden

Eftersom TBWA finns i hela världen, så innebär det med viss självklarhet att vi även finns i hela Norden. Vi och våra systerbyråer i Helsingfors, Köpenhamn, Oslo och Reykjavik har löpande ett tätt samarbete med ett stort antal gemensamma uppdrag, t ex Santa Maria, Matsmart, Tetra Pak och Fortum.

Vill du veta mer om vår nordiska set-up och hur vi kan hjälpa ditt företag att växa? Bra, hör genast av dig till någon av våra chefer.

 

Backslash

Tack vare vårt nätverk har vi tillgång till mängder av verktyg, processer och metoder som hjälper oss i vårt dagliga arbete. Backslash är till exempel TBWA:s globala, populärkulturella redaktion som varje morgon kl. 07.00 förser oss och våra kunder med den senaste tidens insikter och trender. Ja, varje morgon.

Redaktionen i Los Angeles har hjälp av drygt 300 så kallade Culture Spotters från hela nätverket och är ett ovärderligt plannerverktyg för oss i Stockholm. Dagliga höjdpunkter hittar du här!

 
 
 
 
Karta Norden_71.jpg